Velkommen her på bloggen!

Kort fortalt, så rejser jeg rundt i Afrika sammen med veninden; Rikke. Vi startede i København, og lander der igen d.27 aug. 14. Vi har rejst igennem landet Ghana, og over grænsen til Togo. Vi har rejst 3 uger i Togo, langs kysten til Benin. Vores rejse i Vestafrika sluttede i Accra, hvorfra vi fløj til Østafrika. Vi landede i
Zanzibar - Tanzania, hvor vi rejste i 10 dage, inden vi fløj til Mombasa og videre til Kenya. I kenya var vi på en 6 dages safari. Derefter lejede vi en lejlighed i storbyen Nairobi, hvor vi blandt andet undersøgte Kibera Slum. Til højre under billederne, finder du de blogindlæg, som jeg løbende har skrevet - efterfulgt at mine sider. Tak fordi du kiggede forbi. .

mandag den 25. august 2014

Wildlife Safari gennem 6 dage

Vi har nu været på en safari i seks dage, hvilket har været en helt fantastisk god oplevelse! Dog en del mere primitivt end jeg har prøvet det før. Over alt var det barsk servanne, vi var omgivet af vilde dyr og det hed sig at sove i telt i vildmarken. Vi havde heldigvis vagter omkring lejeren og nogle virkelige gode guider omkring os hele tiden.
Den første dag mødtes vi med vores safarigruppe på et hotel i Nairobi. Gruppen bestod i alt af elleve personer, som i kan se på billedet neden under. Rikke står helt til venstre i den sorte top, og jeg ved siden af. Det var lidt ramdom, at vi mødte to andre danske piger på vores egen alder. Det havde vi ikke lige regnet med. Vi klingede heldigvis alle fire godt sammen, så det gjorde kun turen endnu sjovere. Jeg præsentere Line og Anne Sofie, de to lyshårede piger under mig og til højre for mig. Jeg må også hellere lige præsentere manden til højre for Anne Sofe, med spyd og kappe, som er vores lokale guide, jeg kommer omkring senere i indlægget.
Safarigruppe
Vi kørte afsted i noget der var en blanding mellem en jeep og en lastbil. Her havde vi alle tasker, køkkenudstyr, mad og telte. Teltene pillede vi selv ned hver morgen, pakkede dem i bilen så vi var klar til at spise morgenmaden der blev serveret klokken 07.00. Vi ankom hver dag til et nyt sted, hvor vi skulle slå lejr, og have vores telt op igen. Rikke og jeg fik hurtigt styr på det med teltet og synes egentlig vi klarede Wildlife stilen ret godt!. Det værste var helt sikkert de kolde aftner/nætter, derfor måtte de tilbringes liggende i ske, jogginbukser, jakker og dertilindkøbtetæpper.
Safari dag nr. 2 kørte vi mod Nakuru, som er Kenyas fjerde største by og betyder beskidt vand. Byen ligger nord for Nairobi. Vi kørte gennem The Great Rift Vally, hvilket var utrolig smukt, og så stort at det var svært at forstå. Efter The Great rift Vally kom vi til Lake Nakuru, hvor vi kørte rundt for, at finde så mange forskellige dyr som muligt. Mange dyr holdt til her i området pga vandhullerne og de store grønne græs områder. Lake Nakuru har været det sted hvor flest flamingoer i hele Kenya kom til for, at spise de røde fik og parre sig i sommersersonnen. Men på grund af, at vandstanden er blevet så høj, er de desværre ved at flytte derfra. Vi var vildt heldige og fik set en stor lyserød flok lette.
Vi kørte rundt i nogle timer, og spottede rigtig mange dyr. Vores store sikre bil gjorde, at vi kunne komme helt tæt på dyrelivet, og få taget nogle fantastiske billeder.
Vi var blandt andet så heldige at spotte det sorte næsehorn. Det er et meget sjældent syn, da de snart er uddøde. Ligenu er der 37 tilbage i verden, hvoraf 8 lever i Kenya. Her er listen over de specielle afrikanske dyr vi så:
Hvidt næsehorn
Ørne
Bavianer
Storke
National fuglen (Lalac bristed rolea)
Aber (Black faced vervet monkey)

Safari dag 3 Kørte vi mod Loita Hills, hvor vi skulle overnatte. Vi kørte til den smukke sø kaldet  Lake Naivasha. Her var vi ud at sejle for at se flodheste. Flodhestene var vildt tæt på båden, op til to meter ved siden af, uden at gøre nogen tegn for angreb. Det var rigtigt imponerende at opleve deres liv i vandet. Vi fik set mange forskellige fugle, en ørn tage en fisk fra vandoverfladen, for ikke at nævne zebraene og girafferne der gik og spiste af træerne ved langs søbredden.

Efter at have sejlet en times tid, kørte vi mod Masaifolkets landsby. Vi fik sat vores telt op, hvor efter vi var med en lokal Masai ude på savannen. Han lærte os omkring hvad de brugte de forskellige planter og urter til. Dette folkefærd bruger aldrig hospitaler og heller ingen former for medicin. De tror på at naturen kan helbrede alt.  Folket har ingen gud, men tilbeder i stedet koen. De har en speciel måde at klæde sig på, et rødt klæde svøbt om kroppen. Vores lokale masai viste os hans spyd, som han altid havde på sig når han vogtede geder, så han kunne slå løver i hjel i tilfælde af et angeb. Vi spurgte ind til hvorfor kvinderne ikke havde et, og det viser sig at de ikke mener løver slår kvinder i hjel. Men på mange andre områder er kvinderne og mændene her heller ikke ligestillet. fx får unge kvinder fjernet deres klitoris uden bedøvelse, da de ikke må have nydelse af sex. Det kan jo resultere i utroskab overfor deres mand, og dette er ikke tilladt.
Masaifolket i landsbyen

Både dag 4 og 5 tilbragte vi i  Masai Mara Reserve, hvor det endte med at vi så all big 5!

Masai Mara er ikke helt det største reservat Kenya, men med en størrelse på 1510 km sq, er det sørst i sydvest Kenya. Det er også det mest berømte og grænser op til Serengeti i Tanzania. Vi kørte gennem servannen og var også på den anden side af grænsen til Serengetti. På vejen så millioner af forskellige vilde dyr helt vildt tæt på. Vi kørte til Mara River, som er et stykke af Nilen der deler Serengetti og The Mara. Her ender livet for tusinder af dyr, hvert år, når de forsøger at krydse floden. Nogle bliver taget af de mange store krokodiller, som floden er fuld af. Andre bliver trampet i hjel af resten af gnuerne. Cirka 1,300,000 gnuer, 360,000 Thomson's gazeller, and 191,000 zebraer krydser hvert år.
Gribbene og krokodillerne nyder de bøfler der ikke klarede turen

Vi var med en guide og hans maskingevær rundt, for at se krokodiller og de mange flodheste. Der var en masse døde gnuer i vandet, som forgæves havde forsøgt at krydse floden.

På dag 6 ankom vi omeftermiddagen til Hotel Boulevard i Nairobi. Rikke og jeg tog en taxa for at komme til vores lejlighed inden mørkets frembrud. På trods af en masse problemer med at finde det rigtige sted, nåede vi at ankomme inden klokken 19.00, endelig kunne vi få et rigtigt bad! :)