Velkommen her på bloggen!

Kort fortalt, så rejser jeg rundt i Afrika sammen med veninden; Rikke. Vi startede i København, og lander der igen d.27 aug. 14. Vi har rejst igennem landet Ghana, og over grænsen til Togo. Vi har rejst 3 uger i Togo, langs kysten til Benin. Vores rejse i Vestafrika sluttede i Accra, hvorfra vi fløj til Østafrika. Vi landede i
Zanzibar - Tanzania, hvor vi rejste i 10 dage, inden vi fløj til Mombasa og videre til Kenya. I kenya var vi på en 6 dages safari. Derefter lejede vi en lejlighed i storbyen Nairobi, hvor vi blandt andet undersøgte Kibera Slum. Til højre under billederne, finder du de blogindlæg, som jeg løbende har skrevet - efterfulgt at mine sider. Tak fordi du kiggede forbi. .

onsdag den 6. august 2014

Hele Accra på 2 og en halv dag!

Jeg har været syg og måtte tilbringe første dag på rigshospitalet hospitalet for at sikre mig, at det ikke var en ny omgang Malaria. Vi har ikke informeret folk derhjemme, da ingen skulle bekymre sig om ebola. Jeg blev jeg tjekket, og det viste sig, at være en almindelig maveinfektion sandsynligvis fra en salat på en restaurant.
Nu er de to dage i hovedstaden ved at være gået, og det har været et interessant ophold, med mange oplevelser på en gang. Vi har boet på et hostel i området; Nima. Værelse har en fin størrelse og senge til os og fire andre unge mennesker. På et af de andre værelser bor en ung mand fra København. SÅ mærkeligt at møde en dansker. Det er første gang hernede. Nå, men badeværelserne er også værd at nævne, de bedste vi har mødt endnu, selvom Rikke stadig længdes efter og snakker om varmt vand. Jeg synes det er emget forfriskende. Vigtigst af alt er stemningen her hyggelig, og vi nyder at være her. Noget af det bedste har været, at vi selv lavet mad. De sidste syv dage har vi skulle spise ude til alle måltider, da der desværre ikke var køkkenfaciliteter i Avepozo. Det er så fedt at komme til, at kunne lave sin egen mad nogle dage. Her er et stort fælles køkken, hvor vi har en hylde i køleskabet og kan ellers bruge komfur, kogeplader osv. Vi når at lave to morgenmads, aftensmads og middags måltider inden vi tager til Tanzania.
I dag (tirsdag)  brugte vi på, at få set alt det vigtige af Accra. Derfor lejede vi en Taxachauffør i 4 timer, som så kunne kører os rundt og vise os de ting vi gerne ville se.
Først tog vi til Accra Mall, hvilket er et større og mere internationalt center. Her fik vi købt et stykke tøj hver og et nyt kamera til Rikke. Herefter tog vi til ”The Art Center”, som er en lang plads med lokale, der sælger ”Art”, ting de selv har skåret ud, malet, syet eller støbt på den ene eller anden måde. Stedet var stort og lå aflangt i et slumkvarter. Vi skulle fortsætte lige gennem plandsen for, at nå ud til havet. I The art center fik jeg købt en gave til min bror, og Rikke en lille souvenir.
Når man rammer kysten efter, at have gået gennem "The Art Center"

Legende børn i James Town slumkvarter.
Herefter tog vi til James Town, som er grundlag for Accra. Det var tidligere centrum, og her det hele startede, grundet beliggenheden langs Golfkysten, der gav mulighed for fiskning og handel. Nu er James Town præget af en del fattigdom, her bor mange mennesker i dårligt miljø og et er et "farligt"områd, som er omtalt med tyveri og vold. Vi var oppe i fyrtårnet, som ligger ret centralt i bydelen. Her kunne vi se ud over det hele. I fyrtårnet blev vi beskæftiget i, at det var et dårligt område vi befandt os is, da fik forsøgt stjålet mit kamera. Vores chauffør fik heldigvis stoppet manden inden han nåede ned af alle tårntrapperne.
Toppen af "The Light house"
Efter at have undersøgt området i fugleperspektiv gik Rikke ned på det, som vi i Danmark ville kalde en mole. Vi ville ud på den lange bro, hvor der blev ordnet fiskenet og tillagt de aflange afrikanske både. Det var rigtig interessant, at stå for enden af broen og se ind over bydelen.
Udsigten fra broen
Afrikanske både langs kysten, James Town
Vi ville slutte vores tur af med at se independence Square.Hvilket er en kæmpe stort og åben plads, som for det meste af tiden står tomt. Pladsen bliver brugt til taler og store arrangementer, den 6 maj er Ghanas ”indenpendenceday”, så ikke mindst der, er pladsen fyldt. Lige over for The independence Square står The Black Star Square, som er en stor bue, der kan sammenlignes med triumfbuen. Den er mærket med et stor sort stjerne, som er Ghanas nationalsymbol.
"The Independence Square"
Da vi kom hjem tog vi ud for at handle til aftensmaden, som kom til at bestå af en form for mexicanske pandekager med salat og salsa. Vi har lige været nede for, at købe ananas, mango og yoghurt til i morgen tidlig. Vi flyver mod Zanzibar i morgen klokken 12.10. En tur på kun ca. 12 timer! Så det bliver en indholdsrig dag, som kommer til at bestå i at tælle skyer.
Ej, det bliver godt meden afslapningsdag hvor vi har tid til lidt hygge. Vi har vi hvoertfald forberedt os godt med massere snacks, tyggegummi, modeblade, kryds og tværs, Sudoku, fifty shades, gode film, dyrequizspil, kortspil, computer, musik, lydbøger og ikke mindst hinandens gode selv skab, der i sig selv plejer at slå rigeligt til!. :D
Jeg har ikke haft tid til at blogge på det seneste grundet sygdom og travlhed i Accra, så jeg vil lige fortælle lidt om hvordan vi har oplevet Forskellen i Ghana og Togo. Da vi ankom til hovedstaden Accra, mærkede vi en kæmpe forskel i forhold til, det vi havde set i Togos hovedstad Lomé, hvor hele samfundet ses fattigt, og stort set alle lever i "underklassen". I den forstand virkede pengene, mellem folk i Lomé, forholdsvis ligeligt fordelt. I Accra blev vi både overraskede og nostalgisk anlagt, da vi kunne man finde rigtige shopping butikker! Det kunne SLET ikke ske i det sydlige Togo. I Acrra Mall fandt vi udvalg af Clarins, Clinique og Elizabeth Arden i beauty afdelingen. Sony, Appel og Pannasonic butikker, samt fødevarercentre der havde Rittersport, Grove kiks og røget laks!
Accra centrum bar præg af, at nogen mennesker her tjener en del penge og lever rigtigt godt. Kontrasten fra fattig til rig, i Accra, er utrolig stor. Middelklassen virker ikke særlig synlig. Enten er man velhavende og bor i en af de rige dele af byen, ellers er man fattig og bor i en af de kæmpe store og mange slumkvarterer.
James Town, ud mod havet

Ser man igen på forskellen mellem Togo og Accra, synes jeg, at kulturskiftet var overraskende. I Togo havde vi værnet os til, at det var en normalitet, at møde fuldstændigt nøgne mænd gå på gaderne, eller se kvinder der gik rundt uden tøj på overkroppen. Her var man katolik, protestant og ellers troede man på Voodoo. Her var meget få muslimer. Men alle levede i harmoni med hinanden og accepterede i den grad hinandens forskellige trossamfund.
Accra er meget mere muslimsk præget, og de fleste går i forholdsvis langt tøj inde i byerne. I Accra ser man kun mosker eller katolske kirker. Områderne virker til, at være opdelt og afgrænset. Både mellem religionerne og mellem de rige og de fattige. Når vi har besøgt slumkvarterene, synes vi det har været svært, at finde ud af hvilken overbevisning områderne har. Vi er ret sikre på, at de slum vi har været i, ikke har været muslimske. Dog er nogle af menneskerne så fattige, at de ikke har råd til noget som helst, derfor er det svært at have noget at vurdere deres trooverbevisning ud fra.