Velkommen her på bloggen!

Kort fortalt, så rejser jeg rundt i Afrika sammen med veninden; Rikke. Vi startede i København, og lander der igen d.27 aug. 14. Vi har rejst igennem landet Ghana, og over grænsen til Togo. Vi har rejst 3 uger i Togo, langs kysten til Benin. Vores rejse i Vestafrika sluttede i Accra, hvorfra vi fløj til Østafrika. Vi landede i
Zanzibar - Tanzania, hvor vi rejste i 10 dage, inden vi fløj til Mombasa og videre til Kenya. I kenya var vi på en 6 dages safari. Derefter lejede vi en lejlighed i storbyen Nairobi, hvor vi blandt andet undersøgte Kibera Slum. Til højre under billederne, finder du de blogindlæg, som jeg løbende har skrevet - efterfulgt at mine sider. Tak fordi du kiggede forbi. .

lørdag den 9. august 2014

Stranden er paradis på Zanzibar

Vi skulle afsted mod Zanzibar og fandt af, at vores flybilletter var blevet aflyst, 30 minutter før vores, at vores taxa skulle komme og hente os. Vi forsøgte at ringe til flyselvskabet for, at bestille nogle nye, hvilket var uden held, da det ville tage 24 timer før de ville kunne se indbetalingen. Vi have pakket og var mentalt klar til Zanzibar, så vi besluttede at tage ud i lufthavnen, hvor Etiopean airlines kontor lå. Det endte med, at vi efter langt tids ventetid, fik bestilt to billetter. Vi skyndte os at borde, sådan at vi lige kunne nå at flyve  mod Etiopien klokken 12.10. Turen tog cirka seks timer. Da vi ankom i lufthavnen, var der misforståelser med vores bagage, og det viste sig, at den alligevel fulgte os hele vejen. Jeg fik hurtigt købt en frugtsalat og Rikke en toast, der pludselig skulle sluges mens vi løb mod check in, da vores fly åbenbart havde valgt at flyve før tid! Vi nåede det og fløj i 3 timer mod Dar es Salaam I Tanzania. I Dar es Sallam lufthavn ventede vi lidt under en time, i flyet, før vi fløj videre mod Zanzibar. Klokken 04.00 stod vi i lufthavnen i Stone Town, hvor vi fik købt visa og udfyldt diverse papirer. Vi blev mødt af vores chauffør, som kørte os til syd siden af øen. Endelig da klokken stod på 05.00 var vi i vores bungalow og kunne gå i seng!
Vi stod op til en udsigt man nærmest ikke kan forestille sig og en lækker morgenmad. Den bestod af et fad med frisk skåret frugt, friskpresset frugtjuice, som Phillip ”bartenderen” mixede sammen, efterfulgt af æg og en god kop lokal kaffe! Første dag brugte vi på af slappe af ved stranden og udforske området langs stranden. Det hele ligger helt ud til stranden. Vi har havudsigt så langt øjet rækker, lige meget hvor vi befinder os i dette paradis. Når vi sidder på terrassen uden for vores bungalow, når vi ligger i sengen og det er ubeskriveligt når vi sidder i restauranten ud for The Rock, som er en resturent på en klippe i havet. I kan se den på billedet her under. Vores restauranten/bar og opholdssted består af en stor bungalow 50 meter fra vores egen. "Se hvor vi bor, på det nederste billede i det her blogindlæg."
Her er hyggeligt musik, herlige bartender, en dygtig kok og en fantastisk tropisk og afslappet stemning. De fanger frisk fisk neden for restauranten, hvilket deres menukort i den grad er mærket af. Lækkert! Vi kan få diverse fantastiske retter af fisk; haj, blæksprutte, hummer og marinerede rejer, er lige noget af det jeg kender de danske navne på. Vi forkælede os selv den første aften og bestilte deres største menu for to, med alt godt fra havet. Vi spiste os overmætte i overstående herligheder og drak nogle gode drinks bestående af tequila og fiske frugter.  Jep, vi føler os godt til pas på Zanzibar!
Foran vores Bungalows. Med resturenten "The Rock" i baggrunden

Anden dag ville vi til Stone Town for, at hæve nogle penge og få købt nogle solbriller til mig. Jeg har jo været så smart, at gå under et vandfald, med dem på.
Stown Town er den eneste store by på øen, og det eneste sted, hvor man har mulighed for, at hæve de tanzaniaske shilling, så at komme dertil var et must. Vi kunne spare en del ved at tage den lokale bus kaldet Dallar Dallar frem for en taxa. Derfor gik op til vejen for, at vente på en. På vejen derind blev vi involveret i et lille trafik uheld. Rikke og jeg sad helt bagerst i bussen, der pludselig bremsede hårdt op for en lastbil. Smak, sagde det og noget ramte os bagfra, så hårdt, at bagruden faldt ud og ned over os. Vi kom os over chokket, kiggede bagud af bilen og så at en scooter var kørt ind i os, så den sad halvt under bilen. Heldigvis var ingen kommet til skade, og vi kørte derfra efter parterne have udvekslet deres telefonnumre. Igen slap vi med en forskrækkelse. Heldige os..  (;

Da vi ankom til byen, havde vi lidt problemer med at finde centrum. Ikke mærkeligt, da det viser sig, at centrum af byen er gemt i høje og snørklende gader. Man har slet ikke noget overblik over byen. Det hele er som en labyrint. Der er ikke skiltet vildt godt, og gangene er så krogede, at det er umuligt at finde vej. Hver gade er fyldt af små butikker og boder, der sælger krydderier eller souvenirers. Vi fik set på en helt masse fine ting og fandt også et par solbriller til mig, hvilket efterhånden var tiltrængt. Solen er så stærk hernede! Souvenirens venter vi med at købe til de sidste dage, sådan at vi kan nå at overveje købene og dermed  ikke får lavet en masse impuls køb. Vi synes selv det er en meget fornuftig tanke!

Vi fandt en hyggelig kaffebar, hvor jeg bestilte en stor fiske salat og Rikke en frisk bagt sandwich. Det var super hyggeligt og gav os lidt mere energi til, at se resten af byen.
Byen er fyldt af muslimer, og det var sjældent at se en kvinde, der vel og mærke ikke var turist, uden tørklæde eller burka. Det samme gælder de små landsbyer rundt på øen. Næsten alle er muslimer, meget få er kristne. Folk her er venlige men ikke lige så imødekomme, som vi har mødt dem i Togo og Ghana. Dog er Stown Town er meget turristpræget, og er et af de stedet hvor folk hiver i en, for at komme i kontakt, og i sidste ende for at forsøge at sælge en noget. Det er faktisk hektisk og hårdt at gennemgå en helt dag.

Heldigvis er det stille og roligt på den anden siden af øen, hvor vi bor. Vi nyder stilheden,  de rolige bølger, de hvide strand, det fuldstændigt blå hav og den fantastiske hyggelige stemning der er her. Det er skønt at svømme i havet, og jeg kan ikke vente til vi skal ud og snorkle. Det er virkelig lige mig! Vi har snakket om at det bliver en nødvendighed at Rikke har mig i snor. Jeg glemmer tid og sted, og svømmer bare ud i det blå!
Vores bungalows er til venstre på billedet. Nu kan i fornemme vores view, når det ser ligesådan ud, til den anden side.