Velkommen her på bloggen!

Velkommen her på bloggen!
Kort fortalt, så rejser jeg rundt i Afrika sammen med veninden; Rikke. Vi startede i København, og lander der igen d.27 aug. 14. Vi har rejst igennem landet Ghana, og over grænsen til Togo. Vi har rejst 3 uger i Togo, langs kysten til Benin. Vores rejse i Vestafrika sluttede i Accra, hvorfra vi fløj til Østafrika. Vi landede i
Zanzibar - Tanzania, hvor vi rejste i 10 dage, inden vi fløj til Mombasa og videre til Kenya. I kenya var vi på en 6 dages safari. Derefter lejede vi en lejlighed i storbyen Nairobi, hvor vi blandt andet undersøgte Kibera Slum. Til højre under billederne, finder du de blogindlæg, som jeg løbende har skrevet - efterfulgt at mine sider. Tak fordi du kiggede forbi. .

lørdag den 16. august 2014

Delfiner, Surfing, The Rock, fucking rotte på værelset!

Rikke får kunstneriske idéer, foran vores bungalow.
Tiden går alt for stærkt her på Zanzibar, så stærkt at jeg får slet ikke tid til, at skrive regelmæssigt på min blog længere, det er noget skidt, så nu må jeg lige opdatere de sidste dage! For tre dage siden tog vi med bus til Stone Town for, at shoppe og vi fik set hele byen til fods. Vi fik bla. set det flotte gamle ford, som ligger ud til havnen. Vi brugte en del tid på et stort krydderimarked, hvor vi duftede, smagte og købte lidt med hjem. Zanzibar er jo kendt for, at levere nogle af verdens bedste krydderier. Ellers shoppede vi rundt i de små gader, hvor vi købte lidt PLANLAGTE nips.
Selvom Zanzibar er en ø, som indbyder til afslapning ved stranden formår vi åbenbart, at få en masse aktivt ud af turen. Ihvertfald har vi endnu ikke haft sådan en afslapnings dag.
 I forgårs købte vi en aktivitetsdagstur, som foregik på en båd. Vi blev hentet ved vores bungalows efter morgenmaden, hvor efter vi sejlede langt ud på havet, til et sted hvor vi skulle prøve at ’’spinne’’. Man spinner ved at holde begge hænder adskilt om en slags rat. Man blev så trukket efter båden, og kunne dreje på rattet, som så fik en til, at rotere hurtigt under vandet. Det var rigtig hårdt at holde sig fast, men en super oplevelse og en aktivitet, som ingen af os havde hørt om før. Derefter sejlede vi ud til et område kaldet The Blue Lagoon, hvor vi snorklede og fodrede de mest farverige og flotte fisk. Jeg var så optaget og fascineret af fiskene, at jeg kunne have tilbragt mange flere timer blandt de flotte koraler! Bagefter spiste vi en frisk og tiltrængt frokost, bestående af ananas, mango, bananer og en slags lokal brød. Det var super hyggeligt at spise på båden, midt i det fascinerende marineblå hav. Vi sejlede længere mod land, hvor vi skulle have vores første surfing lektioner. Vi startede i de mindre bølger, alt imens tidevandet så småt begyndte, at trænge ind i bugten, hvilket gjorde bølgerne større og større. Surfing er pisse svært og faktisk ret så hårdt! Det var dog rigtig morsomt når man fik en smule styr på balancen og sine indre surferskills. Både Rikke og jeg kom op at stå på bølgerne, og så var det jo helt besværet værd!.
Jeg ser sporty ud i mit pink surferoutfit!
Efter turen kom vi ind på værelset og fandt til vores store overraskelse ud af, at vi havde en rotte boende! HERLIGT! Rikke var radsesslagende og ude af sin ellers rolige og jordnære person. Hun gemte sig på teressen og fulgte aktivt med gennem vinduet, mens jeg trådte i karakter som Tarzan, og forsøgte, at indfange bæstet. Efter et stykke tid måtte jeg indse, at heldet ikke var med mig! Det klamme udyr var for hurtig til, at jeg kunne fange det i noget. Vi tilkaldte vores manager og han kom straks ind på værelset. Hans idé var underligt nok, at førsøge, at ramme den med hans ene sko?. Det fungerede "overraskende" nok slet ikke. Han lovede at få styr på problemet, mens Rikke og jeg tog ned for at bestille en delfintur til dagen efter, hvoefter vi spiste på Upendo. Resturenten hvor vi altid havde mulighed for, at bruge Wifi. Vi kom med vilje, så tidligt, at vi kunne nå at Skype lidt med folk derhjemme, inden vi spiste et godt måltid mad, sammen med nogle af vores nye venner fra Italien, vores surfer venner.

Morgenen efter var vi oppe klokken 05.00, nåede at spise vores morgenmad og gøre os færdige, inden vi blev hentet klokken 06.00 for, at have en større chance for, at finde delfinerne på havet. Vi kørte sydpå,  i en halv times tid, til et sted kaldet ´´Dolphin Bay``. Her tog vi tog med en motorbåd, sammen med vores afrikanske guide, og en mand der stod for, at styre båden. Vi sejlede langt ud på havet og bølgerne var høje. Vi sejlede rundt og forsøgte, at spotte nogle hoppende delfiner. Der gik ikke længe før, at vi så de første springe i vandet. Vores guide fortalte os, hvornår vi skulle hoppe i for at nå, at følge delfinernes i deres retning. Rikke og jeg sprang i vandet med dykkefødder og snorkel, så svømmede vi mellem delfinerne så længe vi kunne følge med dem. De svømmede rundt om os, og synes vi var meget interessante. Delfinerne snurrede rundt under vandet og vi rørte dem flere gange. De føltes helt glatte og bløde. Det var så fascinerende at svømme med dem, og vi kunne følge dem i ca. 7 minutter, før de var videre. Vi svømmede tilbage til båden, tog svømmefødder af, kravlede op, fik igen svømmefødderne på, og var klar til at hoppe i vandet igen. Vi sejlede lidt rundt, til vi spottede delfinerne igen, sejlede ind foran deres retning og hoppede i havet. Delfinerne ville igen svømme med os i 5 -7 minutter, hvorefter de forsvandt ned i dybet. Tilbage til båden med os, hurtigt op for, at være klar til næste hop. Sådan fortsatte det til vi var hoppet i cirka ti gange. Det var helt vildt, at svømme sammen med HELT vilde delfiner, som gerne ville i kontakt med os. De fandt os virkelig spændende og anderledes, tror jeg. Under vandet kunne man hører dem snakke sammen. Det lød som nogle små piv, i forskellige højder. Lyden er svær at forklarer. Det var svært at få taget gode billeder af os sammen med dem, men her kan i se et af en delfinflok, hvor nogle stykker hopper over vandet, foran vores båd.

Da vi kom hjem fra delfinturen fandt vi ud af, at vores lækre værelseskammerat; rotten, huserede. Ikke nok med, at den stadig befandt sig i bungalowen, så havde den oveni købet, spist noget mad og min backpackertaske! Vi forlangte vi, at flytte værelse, få alt vores tøj vasket gratis og købt en ny taske. Det lykkedes at få alt det klaret og vi fik nogle drinks og lidt, at spise for besværet, så de undgår en dårlig anmeldelse. De undskyldte meget, og var oprigtigt kede at situationen.
Vi fik flyttet alle vores ting, og boede den sidste nat gratis i et køjesengs værelse, med eget bad og toilet. Den aften spiste vi fint, på den resturent vi havde glædet os til, siden start. "The Rock", resturent-øen, på billedet i sidste indlæg. Vi skulle selvfølgelig sejle derud. Rikke og jeg valgte, at sidde på planken i midten, for ikke at få sprøjtet vand, på vores fine kjoler. Smart så det også ud, da båden satte i gang, med et ryk, så både Rikke og jeg væltede bagover ned i båden! Vi fik et chok, da den gav et ryk og forsøgte selvfølgelig, at holde fat i hinanden, hvilket resulterede i, at vi begge røg lynhurtigt bagover og knaldede hovederne direkte i bunden af båden. Der lå vi TOTALT hjælpeløse på ryggen, og kunne ikke selv komme op, fordi vores ben stadig lå, på den anden side af bjælken. De to stakkels bådsejlere stod med åben mund og vidste snart ikke hvad de skulle gøre af sig selv. Vi blev bakstaveligtalt løftet op på plads igen, og fik mange undskyldninger. Selvom det egentlig gjorde pisse ondt, og vi begge var mærket af hudafskrabninger, kunne vi ikke undgå et enormt grineflip over situationen, selvfølgelig efter vi var kommet på højkant igen ;). Da vi nåede resturenten 80 meter derfra, bestilte vi en 2 retters lækker menu, der smagte himmelsk. Der fik man virkelig noget for pengene. Tjeneren glemte, at jeg havde bestilt en salat til min fiskeret, og som undskyldning for den lidt forsinkede salat, fik vi begge gratis dessert. Super lækker mad, gode drinks og en sjov aften, blev fuldendt helt, da vi endelig kunne sove trygt, i et rottefrit værelse den nat!
Vi flyver imorgen tidlig til Mombasi i Kenya, hvor vi skal have udstedt visas. Derefter flyver vi videre til Nairobi, hvor vores safari begynder. Det bliver så spændende! Vi glæder os begge to helt vildt, selvom det er trist allerede, at skulle forlade Zanzibar. Jeg må desværre meddele, at der ikke vil være internet på hele vores camping safari, og derfor først blogger om safarien, når den slutter den 21.08, og vi kommer til vores lejlighed i indre Nairobi. Hav det god, mens Rikke og jeg nyder WILDLIFE SAFARI i telt, de næste 6 dage.
Jeg har liget været en sidste gang i havet og
nyder her min sidste tallerken seafood med salat, inden den vil stå på safarimad!
"OBS: Læg lige mærke til min lidt brune kullør, på trods af min konstante faktor 50."